Köpvillkor – Skolljud i Sverige AB
Organisationsnummer: 559515-7875
E-post till kundsupport: kundsupport@skolljud.se
Senast uppdaterad: 5 april 2025
1. Priser och betalning
Priser fastställs årligen. Vid stora valutaförändringar eller ökade frakt- och importkostnader kan prisjusteringar ske. Aktuella priser framgår på vår hemsida och i kassan.
Moms (25 %) och frakt tillkommer, om inget annat avtalats.
Normal betalningsfrist är 30 dagar netto från fakturadatum. Avtal kan angi annan frist (t.ex. 14–30 dagar).
Vid försening debiteras dröjsmålsränta och påminnelseavgift enligt gällande regler. Skolljud förbehåller sig rätten att stoppa leverans av ersättningsprodukter (abonnemang) vid obetald faktura.
2. Om abonnemang och uppsägning
Standardavtal är 24 månaders abonnemang, som förnyas automatiskt med ytterligare 24 månader om det inte sägs upp senast 30 dagar innan periodens slut.
Huvudfakturering sker årligen (12 månader åt gången).
Priser kan justeras vid ny avtalsperiod och syns då på fakturan.
Efter avslutad abonnemangsperiod tillfaller headseten kunden.
3. Ersättning och backup-headset
3.1 Ersättning av trasiga headset
Skolljud ersätter alla trasiga headset – oavsett orsak.
Serienummer på trasiga enheter skickas in via portalen
Nya enheter skickas normalt inom 1–3 arbetsdagar.
Trasiga headset ska kasseras som elektronikavfall av kunden.
3.2 Backup-headset
Vid första leverans inkluderas 10 % extra headset som backup (ex. 110 headset vid beställning av 100).
Dessa får endast användas för att ersätta trasiga enheter, inte delas ut till elever.
När alla backup-enheter är använda kan nya begäras genom ersättningsformulär i portalen.
4. Produktsäkerhet
Alla produkter är CE-märkta och uppfyller EU:s krav för produktsäkerhet.
5. Leverans
Normal leveranstid är 1–5 arbetsdagar.
Vid högsäsong kan längre leveranstider förekomma.
Skolljud levererar till skolor förutsatt att det finns fri åtkomst för bil/lastbil.
Om åtkomst saknas kan leveransen försenas, omdirigeras eller returneras. Extra kostnader till följd av detta ansvaras inte av Skolljud.
6. Retur och avbeställning
Förfrågningar om retur/avbeställning utan fel bedöms individuellt.
Vid godkänd retur krediteras maximalt 75 % av fakturabeloppet.
Retur ska ske i originalförpackning och vara väl emballerad.
Kund betalar all faktisk fraktkostnad vid retur.
7. Transportskador och avvikelser
Kontrollera alltid antal kollin och headset vid mottagande.
Eventuella skador eller avvikelser ska rapporteras skriftligen till kundsupport@skolljud.se inom 7 dagar.
En följesedel medföljer alla leveranser för enkel kontroll.
8. Reklamation
Om du upptäcker fel:
Kontakta kundsupport@skolljud.se innan retur.
Skicka med:
Skolans namn och kontaktperson
Foto av skadan
Kort beskrivning
Återkoppling sker inom 1-2 arbetsdagar.
9. Äganderätt och användningsrätt
Kunden erhåller nyttjanderätt under avtalsperioden. Produkten får inte säljas, hyras ut eller på annat sätt överlåtas till tredje part.
Efter avtalets slut tillfaller headseten kunden, om inte annat avtalats.
10. Uppsägning
Avtalet måste sägas upp skriftligen senast 30 dagar innan avtalsperiodens slut.
Ingen återbetalning ges för redan betalda abonnemangsavgifter.
Om uppsägning inte sker i tid, förlängs avtalet automatiskt med 24 månader.
11. Force Majeure
Skolljud ansvarar inte för förseningar eller utebliven leverans vid händelser utanför vår kontroll, t.ex. naturkatastrofer, strejker, leveransproblem hos tredje part eller tekniska fel.
12. Tvister och tillämplig lag
Tvister ska i första hand lösas i godo.
Om det inte lyckas, avgörs tvisten i domstol i den kommun där Skolljud har sitt säte.
13. Personuppgifter och GDPR
Skolljud i Sverige AB behandlar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vi samlar endast in de uppgifter som är nödvändiga för att kunna genomföra din beställning, hantera kundrelationer, uppfylla avtalsvillkor samt följa lagstadgade krav.
Personuppgifter kan också användas för supportärenden, utskick av information, samt i vissa fall anonymiserad statistik.
Du har rätt att begära tillgång till dina personuppgifter, få felaktiga uppgifter rättade eller raderade, samt begränsa eller invända mot viss behandling. Kontakta oss via kundsupport@skolljud.se för att utöva dessa rättigheter.
Här är våra CE-godkännanden
Certificate of Compliance (EDURA)
Declaration of Conformity (EDURA)
Declaration of conformity (ROBU)