Veckans artikel: Konsekvenserna av de teknologiska val vi gör
I veckans artikel i fackbloggen tittar vi närmare på hur teknologiska beslut i skolan påverkar elevernas framtid – och varför det är avgörande att fatta medvetna val redan i dag.
På Regeringen.se står det i Sveriges nationella digitaliseringsstrategi för skolväsendet att:
“Barn och elever ska utveckla en digital kompetens som gör dem delaktiga i ett digitaliserat samhälle och rustar dem för framtidens arbetsliv.”
Och Digg – Myndigheten för digital förvaltning – understryker i sitt yttrande til Skolverket:
“Digg välkomnar ambitionen att skapa förståelse för hur digitalisering påverkar individen och samhället, men anser att det ställer stora pedagogiska krav.”
Det är alltså tydligt att svenska myndigheter erkänner skolans roll i att rusta elever med både teknisk förståelse och insikt i de samhälleliga konsekvenserna av digitaliseringen.
Lärare och skolledare står inför svåra tekniska beslut
De senaste åren har lärare, rektorer och skolhuvudmän stått inför många komplexa teknikval i takt med att digitaliseringen i skolan accelererat.
Valet mellan PC, iPad eller Chromebook påverkar direkt vilka digitala läromedel som är tillgängliga. Det påverkar också vilka pedagogiska upplägg som fungerar – och vilket tillbehör som behövs, till exempel hörlurar.
En djungel av information
Digitaliseringen har skapat ett enormt informationsflöde, med många olika tekniska lösningar, verktyg och metoder. Det är lätt att känna sig överväldigad, särskilt när valen påverkar såväl undervisningen som elevernas hälsa och välbefinnande.
Beslut som påverkar barnens framtid
Sverige har fantastiska lärare och skolledare, och våra barn får generellt en mycket god utbildning. Men även små tekniska val kan få stora konsekvenser.
I en undersökning från 2019 svarade över 85 % av skolor att de inte visste om deras hörlurar hade volymbegränsning för att skydda elevernas hörsel.
På HLF:s kampanjsida “Hvert øre teller” står det:
“Världshälsoorganisationen (WHO) befarar att hälften av alla unga i västvärlden kommer att få hörselskador på grund av hur vi konsumerar ljud – särskilt genom musik direkt i öronen.”
Att använda hörlurar utan ljudbegränsning i undervisningen kan alltså bidra till permanenta hörselskador. Det är skador som inte går att reparera – barn riskerar att leva med tinnitus eller hörselnedsättning resten av livet.
Gör ett klokt val – välj rätt hörlurar
Välj hörlurar som är anpassade för barn och undervisning – med volymbegränsning runt 85 dB. Se till att de är CE-märkta och testade för användning i skola, både till dator, surfplatta och olika kommunikationsplattformar.
Och – prata med eleverna om ljudvett. Att förstå hur man lyssnar säkert är en viktig del av digital kompetens.

